NRC Media heeft mij gevraagd hun website te herontwerpen. De belangrijkste tekortkoming van de oude site was de complexiteit, vond NRC. Door het gebruik van een wirwar aan plugins en pagina’s was ook de back-end de site onoverzichtelijk en moeilijk up-to-date te houden.
Samen hebben we de site terug gebracht naar enkele overzichtelijke pagina’s met terugkerende UI-elementen op elke pagina. Door gebruik te maken van een 12 kolommen en een 8 pixel design system voelen alle pagina’s hetzelfde aan en wordt de content altijd overzichtelijk weergegeven.
De oude site voelde niet “NRC” genoeg. Er was nogal wat verschil in de site van de krant (nrc.nl) en deze site, die hoofdzakelijk is bedoeld om adverterende klanten te informeren. De belangrijkste verandering hierin is dat het NRC-rood weer de focus-kleur is. Deze wordt gebruikt voor call-to-action knoppen en de grotere elementen in de vormgeving.
Om de site wat meer smoel te geven hebben we gebruikgemaakt illustraties. Deze illustraties heb ik getekend met het idee het gevoel van papier (waar je een krant mee associeert) over te brengen op het scherm.
Ook de iconen die in de site worden gebruikt hebben allemaal dezelfde stijl, lijndiktes en formaten.
Ook unieke illustraties en iconen laten maken?
Voor de ontwikkeling van de site heb ik samenwerking gezocht met Robbert Grobben. Het is een volledig custom gemaakt WordPress-thema waarbij we gebruikt maken van Gutenberg-blokken. Een groot aantal van deze blokken hebben we zelf geschreven om het gemakkelijk te maken voor de medewerkers van NRC om de site up-to-date te houden.
Geen ingewikkelde pagebuilders dus. Zodoende gaat de site nooit stuk en zijn alle pagina’s eenduidig en overzichtelijk.